مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

سرطان کلیه به خاطر تشکیل تومور در نفرون و بافت‌های دیگر کلیه اتفاق می‌افتد. علایم سرطان کلیه عبارتند از وجود خون در ادرار ، درد در ناحیه‌ی پشت کمر ، خستگی و کاهش وزن. اگر سرطان کلیه به موقع تشخیص داده شود، با استفاده از عمل جراحی و برداشتن قسمت سرطانی یا کلیه می‌توان آن را درمان کرد.
کلیه‌ها اندام‌هایی لوبیا شکل هستند که در کنار ستون فقرات قرار گرفته‌اند. کلیه‌های کارهای مختلفی انجام می‌دهند که برخی از آن‌ها عبارتند از دفع مواد زاید و مواد سمی از جریان خون ، کنترل فشار خون و حفظ تعادل الکترولیت بدن. کلیه‌ها نیز همانند اندام‌های دیگر بدن مستعد تشکیل سلول‌های بدخیم یا سرطان هستند. مردان نسبت به زنان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان کلیه قرار دارند.

علل بروز سرطان کلیه و علایم آن

علت دقیق بروز سرطان کلیه هنوز شناسایی نشده است. پژوهشگران بر این عقیده‌اند که قرارگیری مکرر در معرض مواد شیمیایی سمی ، سیگار کشیدن و عوارض جانبی داروها از عوامل محرک بروز سرطان کلیه هستند. افراد سیگاری نسبت به افراد غیر سیگاری 2-4 برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان کلیه قرار دارند. عوامل خطر دیگر عبارتند از سن ، جنسیت ، مشکلات کلیه ، دیالیز طولانی مدت ، چاقی ، فشا خون بالا و اختلالات ژنتیکی خاص.
تومور ویلمز شایع‌ترین شکل سرطان کلیه در کودکان است در حالی که کارسینوم سلول کلیوی و کارسینوم سلول انتقالی بیشتر در بزرگسالان دیده می‌شود. در کارسینوم سلول کلیوی تومورها در پوشش نفرون تشکیل می‌شوند در حالی که در کارسینوم سلول انتقالی تومورها در لوله‌هایی که کلیه‌ها را به مثانه متصل می‌کنند تشکیل می‌شوند. بیش از 85 درصد موارد سرطان کلیه در بزرگسالان به کارسینوم سلول کلیوی مربوط است.
سرطان کلیه در مراحل اولیه علایم قابل توجهی ندارد. با پیشرفت بیماری علایمی مانند وجود خون در ادرار ، تب ، افزایش خستگی ، از دست دادن اشتها ، کاهش وزن ، تشکیل توده در شکم و درد در ناحیه‌ی پشت کمر ممکن است ظاهر شوند. سرطان کلیه ممکن است از یک کلیه‌ به کلیه‌ی دیگر و اندام‌های دیگر مانند ریه‌ها ، کبد و استخوان‌ها گسترش پیدا کند. گره‌ه‌های لنفی کلیه مبتلا به سرطان ممکن است بزرگ شوند. هنگامی که سرطان کلیه به اندام‌های دیگر گسترش پیدا کند، به آن سرطان کلیه‌ی متاستاتیک گفته می‌شود.

تشخیص و درمان

تشخیص زود هنگام سرطان کلیه نادر است زیرا، علایم قابل توجهی وجود ندارد. سرطان کلیه ممکن است به صورت تصادفی هنگام انجام آزمایش‌های تصویر برداری برای تشخیص بیماری‌های دیگر تشخیص داده شود. اگر پزشک به وجود هر نوع سرطان کلیه مشکوک باشد، ممکن است از آزمایش‌ها و روش‌های مختلف مانند آزمایش خون ، سونوگرافی ، MRI و غیره برای تشخیص بیماری استفاده کند.
پزشک بسته به نتایج تشخیص مراحل سرطان را مشخص می‌کند; مرحله 1 هنگامی است که تومور کوچک است و در کلیه قرار دارد ، در مرحله 2 تومور بزرگتر می‌شود ، در مرحله 3 سرطان به بافت‌های نزدیک گسترش پیدا می‌کند و در مرحله 4 تومور به اندام‌های متمایز بدن گسترش پیدا می‌کند.
روش درمان به مرحله ، نوع سرطان و سلامت عمومی بیمار بستگی دارد. برای سرطان مرحله 1 و 2 از عمل جراحی برای برداشتن تومور یا کلیه استفاده می‌شود. اگر انجام عمل جراحی خطرناک باشد، پزشک از روش‌های دیگر مانند شیمی درمانی ، پرتو درمانی ، آمبولیزاسیون و غیره برای درمان بیماری و پیشگیری از گسترش آن استفاده می‌کند.
فرآیند درمان ممکن است با درمان بیولوژیک برای تحریک دستگاه ایمنی همراه باشد. پزشک قبل از انجام هر گونه اقدام باید مزایا و معایب روش درمان مورد نظر را در نظر بگیرد. بهتر است سبک زندگی سالم داشته باشید و سیگار کشیدن را ترک کنید تا از بروز چنین بیماری‌هایی پیشگیری کنید.